Active learning: a resident's reflection on the impact of a student-centred curriculum

Can Urol Assoc J. 2009 Oct;3(5):399-402.

Abstract

Classic medical education pedagogy typically involves the model of an active teacher and a passive student. There has been a shift in education theory to a more student-centred approach, and this is being reflected in resident education. Concepts, such as "competencies," "curricula" and "objectives," are becoming part of the fabric of the residency training equation. The University of British Columbia Department of Urologic Sciences had previously created a urology residency curriculum for its 15 residents in 2000. This curriculum was based on competencies and objectives outlined by the Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. In an attempt to address a required change in the formal curriculum, an "accidental" student-centred curriculum emerged. This paper outlines this active learning approach, its benefits and challenges in implementation.

Le modèle pédagogique classique en médecine comprend un enseignant actif et un étudiant passif. Un changement théorique vers une approche davantage centrée sur l’étudiant est en cours, ce qui se reflète dans la formation des résidents. Des concepts tels que « compétences », « cursus » et « objectifs » sont maintenant intégrés dans l’équation de formation des résidents. Le département des sciences urologiques de l’Université de la Colombie-Britannique a mis sur pied un cursus en urologie pour ses 15 résidents en 2000. Ce cursus était fondé sur les compétences et les objectifs identifiés par le Collège royal des médecins et chirurgiens du Canada. Au cours du processus de modification du cursus officiel, un cursus « accidentel » centré sur l’étudiant est apparu. Le présent article définit cette approche pédagogique active, ses avantages et les difficultés en lien avec sa mise en application.