Emergency Department and Walk-in Clinic Use in Models of Primary Care Practice with Different After-Hours Accessibility in Ontario

Healthc Policy. 2008 Aug;4(1):73-88.

Abstract

Introduction: New models of primary healthcare delivery recently implemented in Ontario are designed to improve after-hours accessibility. This study examined whether the six-month prevalence of emergency department and walk-in clinic use differed among patients of eight Family Health Network (FHN), 16 Family Health Group (FHG) and 12 fee-for-service (FFS) physicians in one city.

Methods: Patients over one year of age who had visited their family doctor in the previous 12 months (n=9,373) were randomly selected from computerized records. A mailed survey asked about urgent health problems in the previous six months and use of health services for those problems. A generalized estimating equation approach was used to compare the proportions of patients using the emergency department and walk-in clinic in the FHN versus other practice types, adjusting for clustering of patients within practices. Multiple imputation was used to impute data for non-respondents and missing items on the surveys.

Results: The response rate was 62.3% (5,884/9,373). Six-month prevalence of emergency department use was 11.4% (199/1,753) among the FHN practices, 15.7% (347/2,236) among the FHG practices (odds ratio [OR] = 1.47; 95% confidence interval [CI] = 1.21-1.80) and 14.3% (252/1,779) among the FFS practices (OR=1.33; 95% CI=1.12-1.59). Six-month prevalence of walk-in clinic use was 1.7% (30/1,723) among the FHN practices versus 1.9% (41/2,236) in the FHG practices (OR=1.07; 95% CI=0.68-1.68) and 3.4% (59/1,779) among the FFS practices (OR=2.08; 95% CI=1.41-3.08). The statistical significance of results was unchanged using multiple imputation.

Conclusions: Patients' use of the emergency department and walk-in clinics differs across primary care practice models with different after-hours accessibility arrangements and incentives.

Introduction:: Les nouveaux modèles de prestation de soins de santé primaires établis récemment en Ontario ont été conçus pour améliorer l'accessibilité après les heures normales de travail. Cette étude visait à savoir s'il y a des différences dans la prévalence, sur une période de six mois, de l'utilisation des services d'urgence et des cliniques sans rendez-vous, et ce, entre les patients de huit réseaux Santé familiale (RSF), de 16 groupes Santé familiale (GSF) et de 12 médecins fonctionnant selon le paiement à l'acte, dans une ville.

Méthodologie:: Des patients âgés d'un an ou plus qui ont visité leur médecin de famille au cours des 12 derniers mois (n=9 373) ont été choisis de façon aléatoire à l'aide des dossiers informatisés. Ils ont reçu par la poste un sondage les questionnant sur leurs problèmes urgents de santé, ainsi que sur l'utilisation des services de santé à cet égard, au cours des six derniers mois. La méthode de l'équation d'estimation généralisée a été employée pour comparer la proportion de patients utilisant les services d'urgence et les cliniques sans rendez-vous dans les RSF, par rapport aux autres types de pratique, en ajustant la répartition en grappes au sein des pratiques. L'imputation multiple a servi à extrapoler les données des non-répondants et des items laissés en blanc dans le sondage.

Résultats:: Le taux de réponse était de 62,3 % (5 884/9 373). La prévalence, sur une période de six mois, de l'utilisation des services d'urgence était de 11,4 % (199/1 753) au sein des RSF, de 15,7 % (347/2 236) au sein des GSF (rapport de cotes [RC] = 1,47; 95 % intervalle de confiance [IC] = 1,21–1,80) et de 14,3 % (252/1 779) pour la pratique du paiement à l'acte (RC=1,33; 95 % IC=1,12–1,59). La prévalence, sur une période de six mois, de l'utilisation des cliniques sans rendez-vous était de 1,7 % (30/1 723) au sein des RSF par rapport à 1,9 % (41/2 236) au sein des GSF (RC=1,07; 95 % IC=0,68–1,68) et 3,4 % (59/1 779) pour la pratique du paiement à l'acte (RC=2,08; 95 % IC=1,41–3,08). La signification statistique des résultats demeurait la même après l'application de l'imputation multiple.

Conclusions:: Il existe des différences d'utilisation des services d'urgence et des cliniques sans rendez-vous au sein des modèles de soins de santé primaires organisés selon diverses mesures incitatives ou d'accessibilité après les heures normales.