Early childhood caries and infant oral health: Paediatricians' and family physicians' knowledge, practices and training

Paediatr Child Health. 2006 Mar;11(3):151-7. doi: 10.1093/pch/11.3.151.

Abstract

Objectives: To assess the knowledge of early childhood caries and to examine the current preventive oral health-related practices and training among Canadian paediatricians and family physicians who provide primary care to children younger than three years.

Methods: A cross-sectional, self-administered survey was mailed to a random sample of 1928 paediatricians and family physicians.

Results: A total of 1044 physicians met the study eligibility criteria, and of those, 537 returned completed surveys, resulting in an overall response rate of 51.4% (237 paediatricians and 300 family physicians). Six questions assessed knowledge of early childhood caries; only 1.8% of paediatricians and 0.7% of family physicians answered all of these questions correctly. In total, 73.9% of paediatricians and 52.4% of family physicians reported visually inspecting children's teeth; 60.4% and 44.6%, respectively, reported counselling parents or caregivers regarding teething and dental care; 53.2% and 25.6%, respectively, reported assessing children's risk of developing tooth decay; and 17.9% and 22.3%, respectively, reported receiving no oral health training in medical school or residency. Respondents who felt confident and knowledgeable and who considered their role in promoting oral health as "very important" were significantly more likely to carry out oral health-related practices.

Conclusion: Although the majority of paediatricians and family physicians reported including aspects of oral health in children's well visits, a reported lack of dental knowledge and training appeared to pose barriers, limiting these physicians from playing a more active role in promoting the oral health of children in their practices.

OBJECTIFS: Évaluer les connaissances sur la carie dentaire dans la petite enfance et examiner les pratiques préventives et la formation actuelles en santé buccodentaire chez les pédiatres et les médecins de famille canadiens qui prodiguent des soins primaires aux enfants de moins de trois ans.

MÉTHODOLOGIE: Une enquête transversale autoadministrée a été postée à un échantillon aléatoire de 1 928 pédiatres et médecins de famille.

RÉSULTATS: Au total, 1 044 médecins respectaient les critères d’admissibilité à l’étude et, de ce nombre, 537 ont renvoyé un questionnaire rempli, ce qui a donné un taux de réponse globale de 51,4 % (237 pédiatres et 300 médecins de famille). Six questions permettaient d’évaluer les connaissances sur la carie dentaire dans la petite enfance. Seulement 1,8 % des pédiatres et 0,7 % des médecins de famille ont répondu correctement à toutes ces questions. En total, 73,9 % des pédiatres et 52,4 % des médecins de famille ont déclaré inspecter visuellement les dents des enfants; 60,4 % et 44,6 %, respectivement, ont déclaré donner des conseils aux parents ou aux gardiennes au sujet de la poussée des dents et de l’hygiène dentaire; 53,2 % et 25,6 %, respectivement, ont déclaré évaluer le risque que l’enfant développe une carie dentaire; et 17,9 % et 22,3 %, respectivement, ont déclaré n’avoir reçu aucune formation en santé buccodentaire à la faculté de médecine ou en résidence. Les répondants qui se sentaient confiants et au courant et qui jugeaient leur rôle « très important » dans la promotion de la santé buccodentaire étaient considérablement plus susceptibles d’adopter des pratiques reliées à la santé buccodentaire.

CONCLUSION: Même si la majorité des pédiatres et des médecins de famille déclaraient inclure des aspects de la santé buccodentaire dans leurs consultations auprès d’enfants en santé, une absence déclarée de connaissances et de formation en santé dentaire semblait provoquer des obstacles et empêcher ces médecins de jouer un rôle plus actif dans la promotion de la santé buccodentaire des enfants de leur pratique.

Keywords: Attitudes; Dental caries; Early childhood caries; Health knowledge; Oral health; Physicians; Practice.