Canadian Hypertension Education Program: the evolution of hypertension management guidelines in Canada

Can J Cardiol. 2008 Jun;24(6):477-81. doi: 10.1016/s0828-282x(08)70621-4.

Abstract

The Canadian Hypertension Education Program (CHEP) is a unique Canadian initiative to improve awareness, treatment and control of hypertension through the education of health care professionals. It is the culmination of an over 30-year effort in the development of hypertension management recommendations in Canada. Important transitions in this evolution included adoption of a consensus approach, rigorous evidence grading, enhanced dissemination strategies, recommendation consolidation, sophisticated adjudication procedures, an annual process and the 'branding' of the effort as a distinct entity. CHEP is composed of expert health care 'volunteers', organized via steering, executive and central review committees, in conjunction with three task forces: the Recommendations Task Force, the Implementation Task Force and the Outcomes Research Task Force. CHEP espouses philosophies that strengthen effectiveness and cohesion: multiple partnerships, stakeholders, supporters and multidisciplinary participants ensure that key messages are disseminated with great impact to broad audiences. Over the past 10 years, there have been unprecedented advances in the treatment of hypertension and the reduction of related diseases in Canada. CHEP, a likely contributor, is being increasingly viewed as an international model for knowledge translation.

Le Programme éducatif canadien sur l’hypertension (PÉCH) est un projet canadien unique visant à améliorer la promotion, le traitement et le contrôle de l’hypertension par la formation des professionnels de la santé. C’est l’aboutissement de plus de 30 ans d’efforts dans l’élaboration de recommandations sur la prise en charge de l’hypertension au Canada. Parmi les importantes transitions de cette évolution, soulignons l’adoption d’une démarche consensuelle, le classement rigoureux des données probantes, l’amélioration des stratégies de diffusion, la consolidation des recommandations, des méthodes de décision dynamiques, un processus annuel et la valorisation de ces efforts pour en faire une entité distincte. Le PÉCH est formé de bénévoles experts du milieu de la santé, organisés sous forme de comité de coordination, de comité exécutif et de comité central de révision, conjointement avec trois groupes de travail : les groupes de travail en charge des recommandations, de la mise en œuvre et des résultats de recherche. Le PÉCH adopte des philosophies pour favoriser l’efficacité et la cohésion : de multiples partenariats, des intervenants, des partisans et des participants de milieux multidisciplinaires garantissent la diffusion des messages clés à un vaste public, avec des répercussions importantes. Depuis dix ans, le traitement de l’hypertension et la diminution des maladies connexes ont connu d’excellents progrès au Canada. Le PÉCH, qui a probablement contribué à ces avancées, est de plus en plus perçu comme un modèle international de transmission du savoir.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Canada
  • Clinical Competence / standards*
  • Education, Medical, Continuing / standards*
  • Evidence-Based Medicine / methods*
  • Evidence-Based Medicine / standards
  • Humans
  • Hypertension / therapy*
  • Practice Guidelines as Topic*
  • Program Evaluation / trends*