Table 4: Reporting organizations, evidence grading tools and interpretation of each evidence grade
OrganizationEvidence grading toolGradeInterpretation
Agency for Healthcare Research and QualityEvidence-based Practice Centers program13HighHigh confidence that the evidence reflects the true effect. Further research is very unlikely to change our confidence in the estimate of the effect.
ModerateModerate confidence that the evidence reflects the true effect. Further research may change our confidence in the estimate of the effect and may change the estimate.
LowLow confidence that the evidence reflects the true effect. Further research is likely to change our confidence in the estimate of the effect and is likely to change the estimate.
InsufficientEvidence is either unavailable or does not permit a conclusion
Institute for Healthcare Improvement14Level 1Evidence obtained from at least 1 properly designed randomized controlled trial
National Quality Measures Clearinghouse15Evidence synthesis-Clinical practice guideline or other peer-reviewed synthesis of the clinical research evidence
Category 1AStrongly recommended for implementation and strongly supported by well-designed experimental, clinical or epidemiologic studies
Category 1BStrongly recommended for implementation and supported by some experimental, clinical or epidemiologic studies and a strong theoretical rationale; or an accepted practice (e.g., aseptic technique) supported by limited evidence
Society of Critical Care Medicine, European Society of Intensive Care Medicine16Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE)111AStrong recommendation, high quality of evidence
1BStrong recommendation, moderate quality of evidence
1CStrong recommendation, low quality of evidence
2CWeak recommendation, low quality of evidence

Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE)11

Canadian Patient Safety Institute

Centers for Disease Control and Prevention framework12